Thursday, April 1, 2010

Do You Survive Lent?

April 1, 2010
1508 hrs

This is not an April stupid fool post.

Cuma kebetulan aku menaip pada hari ini. Speaking of which, I hope I'll get thru this day without any pranks dibuat pada aku or aku buat pada org.

Well, sebelum aku mula atau berjalan jauh, rasanya, aku patut clasify THIS POST HANYA UNTUK TATAPAN PARA CATHOLIC DAN CHRISTIANS kot.

Brothers and sisters in Christ,

How's ur Lent?

Do u, up to now, manage to fast dengan berjayanya?



Lent to us, is not just about food fasting. Macam dalam gambar di atas, banyak perkara yang boleh dilakukan untuk menghormati Lent. Fasting untuk makanan hanya satu cara - dan yang biasa dilakukan. Dulu2 masa kecik, mummy ajar kitorg adik beradik to fast on meat Rabu dan Jumaat. And then, as we grow older, she told us to fast on something we really love/like. TV, MTV, mags, toys, bermain di luar, music etc... damn that was hard... And then, mum akan masukkan elemen2 lain...like respect people more, control ur anger (aku selalu kene yang ini), be extra nice to ur siblings and other people etc...

Did that work?

Pada aku, masa kecik, all that things work, but without meanings. Ya la...masa kecik2, what do u know? When people tell u to do this and that, u'll do without questioning. Tapi sekarang, bila dah terlebih dewasa, bila tiba musim Lent, aku selalu fikir - Okay, now is the time aku takle makan daging! Ajaran pertama mak aku hahahaha....

But then, as Lent jadi semakin mendalam, lots of things happen and aku mula buat ini dan itu.

Okay, before I go on, I just want u guys to know that I AM NOT A GOOD CATHOLIC but I'm trying to be better. Acts of Penance, is one of the most important thing to do masa musim Lent. Masa ni la, ramai menunggu bila ada confession. Ordinary Sundays memang ada confession tapi kenapa ya, kita selalu menunggu masa sepcial untuk buat confession? Hahahaha...adakah ia satu trend?

No, for me, aku nak dapat berkat lebih. Kalau Islam kata, pahala.

Tetapi, adakah semua itu bermakna kalau sekadar pergi untuk melengkapkan syarat?

Lent tahun ni adalah antara yang mencabar (tak ingat tahun2 lepas mcm mana). Mungkin sbb aku terlampau menghayati atau mungkin sebab aku 'hilang' sebelum ni dan bila 'balik' baru dapat rasa balik Lent tu mcm mana.

Kalau nak kata dugaan tu, tak payah cakap la. I'm sure, semua org pun ada berhadapan dengan pelbagai dugaan masa Lent ni. As a student, dugaannya mestilah dengan ass, presentation etc. kalau yang bekerja, tekanan, kene marah bos etc...

Aku? Dugaan aku pun sama banyak gak kot dgn korg. Paliiiiinnnggggg teruk, like my mom always said, JAGA PERASAAN MARAH!. Ye, aku banyak diuji kesabaran, marah, kelaparan, kebingungan dan mcm2 lagi.

Musim Lent kali ni jugak, aku try untuk menghayati...tetapi, dari segi lain, aku tidak dapat fokus atau terlibat sepenuhnya. One of it ialah Masses yang diadakan. Menjelang Easter, start from Holy Thursday, aku akan ketinggalan banyak Mass.

I called mum last nite... talked to her about this. Tak semen-mena aku menangis bagai nak rak. But of course, aku tgh sembang dengan dia kat balkoni, takde la sampai mengongoi...

God is present in every moment of life...

Aku pernah diberitahu tentang perkara ini. And I believe it. Like Fr. Dominic said, reflect on peristiwa dalam hidup masing2 and u will know that God is there...dalam setiap occasion. And last nite, I was in doubt...Sepanjang ari perkara ni bermain2 dalam fikiran aku.

What should I do?
What should I choose?
What consequence will I have to face after the decision id made?
What? What? What?

I called mum, and I told her apa yg merunsingkan aku.

There's something special about talking to mum. Suara dia akan buat aku rasa tenang. Buat kepala otak aku boleh berjalan dengan sempurna. Buat segala perkara yang tidak penting kekal tidak penting dan dinhyakan dari kepala otak aku...

And, aku rasa 'dipeluk'. U know what I mean?

There I stand, alone, listened to my mum telling me what should I do.. and He'll undestand... dan aku terasa aku 'dipeluk' seerat2nya. Dan diberitahu, 'everything's gonna be fine...'

That is God.

And yes, selepas bercakap dengan mummy and our Father, tehn only aku rasa ringan. Of course, rasa tidak keruan tu masih ada dalam hati. memikirkan apa org akan kata. But to hell with other people. Diorg takkan faham. So, as long as my Father knows and understand, itu sudah cukup bagi aku.



Aku banyak violate yang ini. Dari sekecil2 perkara hingga ke sebesar2 perkara. Dan aku percaya, ramai gak yg berbuat perkara ni hahahaha...Ehem, It's not something to laugh about actually. Ini perkara serius. Tapi, kita manusia biasa... berbuat kesilapan dan kesalahan itu perkara yang tidak dapat dielakkan. Sebab itu Dia ada dan sebab itu Acts of Penance ada, kan? ^^'

Tapi ada jugak yg tak sedar diri kata diri sangat Holy hahahha...opss, okay2. I better stop now.

Well, do u think u survived this Lent?



Kita tgk dulu mcm mana okay...? Rasanya ramai yang bertatih2 semasa Lent ini. Ramai yang menyimpang sekejap dan kembali. Ramai juga yang terus jatuh dan tak bangun2. Dan yang paling sedih, kalau ada yang tidak sedar Lent sudah sampai ke penghujungnya...

Walau apa pun keadaan kita, my dear brothers and sisters in Christ, seharusnya kita berpegang pada tunjang yang satu.

Aku, mcm korg suma, for sure ada yang goyah...

Mcm aku kata awal2 tadi, i'm not a good Catholic but I'm trying to be a better one. Sampai bila2 pun aku takkan sempurna. Jatuh, bangun, jatuh, bangun, tersembam, tergolek... itu perkara biasa. Tapi, like He always said, Pintu kembali sentiasa terbuka dan jalan untuk kemabli sentiasa ada...



Bukan hanya pada Lent season, tapi setiap saat dan ketika, kita harus ingat...
from dust we came, to dust we'll end.

In whatever u do, janganlah ada perasaan riak atau sombong. Thinking that ur superior than others. Semua itu tidak akan ada kalau bukan kerana Dia yang memberikan kepintaran dan kelebihan. And harus sentiasa ingat, jangan sekali2 pandang rendah pada sesiapa kerana kita tidak tahu apa kekuatan dan kelebihan seseorang itu.

Each and everyone of us are created by God, from His image...

Jadi, kau, aku dan mereka adalah sama saja.

To be perfect, we have to be ONE!

*Ini bukan SATU Malaysia*

Nah, kan dah merapu2 aku ni...

Click SINI untuk tau apa itu LENT menurut Catholic

No comments:

Post a Comment

LinkWithin