Wednesday, April 14, 2010

Merampau (Bahasa Iban)

April 14, 2010
1652 hrs

Hari tu Bayang (budak USM, hostel sebelah je):

Bay : "Baka ni asai jauh ari apai tuai? Nda merampau d?"

Aku : "Merampau? Apa barang merampau ya?"

Bay : "Lelengau nemu d ne? Ya lebih agi ari lelengau. Lelengau tu biasa2 ajak. Udah lelengau bisi sigi tahap agi...merampau"

Aku : "Owh...ehm... *gosok2 idong* Nadai la ku merampau. Lelangau nya standard la. Tapi, merampau, setakat tu, nadai asai ku"

Bay : "Kati ya deh? Nda merampau ya?"

Aku : "Apai tuai aku merampau???? Huahuahuahua... Ko sik kenal apai tuai aku ya. Jgm kata merampau, lelengau pun belum tentu ada!"

* * * *

Sorry la kalo ada yg tak paham bahasa Iban. Tolong tanya rakan2 kalo ada yg tak faham. Kalo takde kawan Iban, google satu persatu perkataan tu untuk cari maksud dia hahahhahahampeh tol.

Secara ringkasnya, itu la perbualan aku dengan Bayang ak. Uding (sekali nama penuh aku bagi. Dia ni kira 'adik' la. Kitorg duduk di desa yang sama, Cahaya Gemilang. Bezanya, dia dok blek jantan, aku dok blok tino.

Aku pun tak pasti mcm mana conversation ni boleh terjadi, kat mana and bila. Aku cuma ingat pasal merampau ni sbb skrg aku tgh merampau ahahahhaa. Sial.

No, actually, mcm ni.

Aku cuma nak sembang dgn dia and meluahkan sesuatu. Or maybe should I say, share something. Kenapa dia?

Sebab dia, seperti yang dia selalu katakan dan perkataan ni sangat aku benci, REALISTIK. Manakala aku pula adalah seorang DREAMER.

Ada sesetengah perkara, aku minta pendapat my family, especially my MUM. And some other things, dari Friends. But there are some things yang aku rasa, kalo aku minta pendapat dia, aku akan dapat jawapan terus.

You see, cara dia sangat2 berbeza dengan cara aku, family aku dan kawan2 aku. Kenapa kawan2 aku adalah kawan2 aku? Sebab, kami ada persamaan. Kenapa family aku adalah family aku? Sebab mereka family aku.... Apa soalan dan jawapan bodoh ni....

Mengapa dia jadik apai tuai aku? Sebab kami berbeza. Ada persamaan ka? Makin lama aku kenal dia, makin banyak perbezaan aku rasa. Tapi, aku selesa dengan dia. Bila aku mcm ni, mcm tu dan mcm2, dia akan cakap or tembak terus on the spot. Sakit hati tak yah cakap la...but, like he said, being a fucking realistic person, itu adalah dia. And kadang2 aku rasa, aku suka dia bersikap realisitik.

Perangai dia yang satu ni banyak kali bagi 'penampar' or 'tamparan' pada aku. Means, buat aku sedar banyak perkara la. Being a dreamer myself, aku kadang2 terlalu banyak berfikir. Ini, itu, begini, begitu... sampaikan satu masa dia panggila aku 'layap'.

Benda yang aku buat jadi satu gumpalan besar, dia akan huraikan satu persatu dan tolong aku luruskan segala kekusutan untuk aku mudah melihat di mana jawapan bagi persoalan yang aku utarakan. And kadang2, dia cuma perlu merentap kekusutan dalam diri aku dan nah...jawapannya ada kat sana.

Sikap layap aku berjalan seiringan dengan sikap buruk lagi satu....suka fikir mcm2. Dan sekarang aku tgh berfikiran mcm2. Sebabnya, dia tidak suka berinternet mcm mana aku berinternet. Kalo dia berinternet, hanya untuk check emel, tgk u-tube (documentary, news, cerita bogel???? - kemungkinan besar bagi lelaki) atau untuk hal2 penting. Dia takkan ber 'FB', ber 'chatting', ber 'senda gurau' dengan tenet. Itu bukan dia. Telefon? Dia boleh hidup tanpa handphone. Aku? Pergi mandi pun hp tergantung kat pintu toilet (nak dgr lagu). Jadi, bila org tanya, kenapa tak ctc etc... aku tatau nak jawab apa. Bunyik pelik tapi benar. Kan JY???

Lagi satu perkara yang membezakan aku dgn dia, dia sangat fokus dan aku, layap. Mcm yang tadi la. Kalau dia bt sst, bagi la gempa bumi ke, bangunan runtuh ke..dia takkan pedulik. Aku? Aku cuma fokus kalo aku rasa aku benar2 'dalam fokus'.

Apa benda aku cakap ni? Aku dah merapu raban dah. Pendek kata, skrg aku nak sembang dgn dia tapi tak boleh huhuhuhuuu... Ehm, sebelum dia pergi, dia pernah pesan:

Aku arap ko x cpt sedey mun aku x kntk salu. Mun ko rasa sunyi or sedey, boh ko kuar dgn laki lain. Boh pecaya sapa2. Rami org suka amik ksmptan tm ko nmpak lemah. Tm aku busy, aku x salu ada. Ya jak. Bt I'll try my best.

Ms. Claire Marie, aku syg kau. Aku tkt ko buta x tauk perangei aku gney. Tm ko mmerlukan klak, aku xda, akn rami org tk advntge.

Aku thn jak. Just aku tkt ko emo n klak2 org main2kn ati ko.

Bkn aku x caring tp cara aku lain. Dpn2. Bkn tru sms etc.

* * * *

Itu perbualan kitorg menerusi sms. Owh, kitorg tak paggill nama manja segala. Cuma pakai 'aku' dan 'engkau' or 'ko' dalam bahasa Sarawak. Romanpig kan? Hahahaha...sial.

Btw, semalam aku teringat conversation aku dgn Bayang. And then aku teringat kat dia. Adakah aku lelenagu atau merampau? Last nite, rasanya aku merampau sbb PMS ahahahahaha...damn! But today, I'm okay...I guess.

Luckily, aku masih ada sms2 lama dia so I went thru it all and terjumpa la dua tiga ayat yang aku letak kat atas tadi. These past few days, aku selalu imagine, apa dia buat, mcm mana kerja kat sana etc. Takkan sibuk sangat smpi takde masa nak ctc. And then, I came across sms yang dia kasi betul2 sebelum dia pergi. Sorry tp mesej yg tu sangat personal jadi aku takkan post.

And then aku jadik sedikit lega.

Aku kena bersabar je and tunggu. Mcm aku pernah cakap, kalo jadi, jadi la. Kalo tak jadi, tak jadi la. Sbb tu aku tak tunjuk sapa dia. So, kalo tak jadi, next time aku jumpa dia, org takkan associate aku dgn dia lagi. Cuma, sekrg, only few ppl know. And most of them, kenalan dia. And kenalan aku juga. Selain dari family dia dan family aku.

Lagi dua tahun aku kat cni. And dia pun, maybe dua tahun je kot kat sana. So, lepas tu nanti, kita tgk ke mana arah seterusnya. Like he said, just wait. Aku pun rasanya takde pilihan lain selain dari wait and trust. So, yahh... I'll wait and trust.

Bila dia takde depan mata, bila dia tak antar sms or call or pa pe je, msg2 lama dia still convey msg yang sama. Sebelum dia pergi, dia dah kasi awal2 imunisasi untuk perasaan aku yang sekejap swing kiri, sekejap swing kanan...

JY, ............! Sik sabar mok nunggu ko balit, lepak2, makan2 n minum2 dgn kau.

*Post Sakit Jiwa*

No comments:

Post a Comment

LinkWithin