Sunday, January 24, 2010

Woman vs Mekap vs Guys vs whatever

January 24, 2010
0523 hrs

(This post aku typed Sunday! But baru post to blogger today. i dun hv access to internet!)

Goodmorning. Happy Sunday everyone.

Aku tak dapat tido lagi. Masalah biasa yang tak dapat aku nak selesaikan. The past few hours, aku habiskan masa berperang dengan zombie. Dan selepas itu, aku membelek-belek gambar lama.

I came across this one photo aku pernah pakai untuk profile pic FB aku. Very unoriginal. Those who knows me, know that I don’t look like this.



Gambarnya gelap. Yes, it was edited in monday morning mode. Itu explain why the kegelapan itu menyelubungi muka aku. And the unrealistic eye... well, I’m specky... originally.So, aku imagine I’m wearing one of those fancy contact lense, jadi la mata ala2 catwoman gitu. Dodge and burn baby... that’s how u do it.

And my fine complextion? Blend it.

My make-ups? Burn, paint and high contrast do much better than real make-ups.

The original photo was taken using my not-very-high-pixel handphone camera so quality nya sangat la ala kadar. First thing I did was neutralize everything. Level, colour etc. And then, I work out on my skin... using the dynamic skin softener.

Oh, as for my eye, in real world, takda la besar mcm tu. Acually, my mata is sepet. Same goes to my lip, I did some liquify to it.

Original (Handphone)




Kenapa aku suka gambar gelap?

Because, kegelapan itu menyembunyikan kebulatan muka aku hahahaha.....

Dalam dunia maya, hanya peratusan kecil yang meng’upload’ gambar original (yang tidak melalui proses photoshop atau editing method yang lain – tweaking contrast and cropping is also considered as editing ‘cos it eliminates all unwanted things dalam ur photo!)

Aku suka editing. But lately, I grew tired of it. Aku lebey suka cuba untuk ambik perfect photo dari mengedit photo.

Photo's taken from my own Deviant Art gallery.






Susah bagi amatur mcm aku; but I try. Even in my blog, sekarang aku dah tak pakai edited photos. Only jika memerlukan, baru lah aku tweak mana yang perlu. Normally just cropping and adjusting levels. But setakat ni mmg takde.

But in my FB, there are few edited photos. Dalam ‘NIP/TUCK’, I edited secara malas some of my fren’s photo. And dalam profile photo aku, gambar yang aku gunakan untuk entry kali ini adalah dari situ.

Sekarang aku suka old style photo and BnW.

Photo's taken from my own Deviant Art gallery.






Looks really classic and nice. Dan aku jugak nak try lari dari mengedit semua photo seperti yang selalu aku lakukan dulu...

This is an old photo, taken and edited in 2005!






Kegatalan aku mengedit photo timbul dari perasaan tidak puas hati. That’s why, my early works kebanyakannya bertemakan kegelapan.

I’m still learning. Agak kaku bila dah lama tak bermanja2 dengan photoshop. Kalo dulu, huhh... sikit2 nak edit. Kunun nak kasi cantik... hahahaha....

But as I grow older, semua benda tu tak bermakna apa2. Looking good on edited photos vs Ugly Betty in the real world, Ugly Betty will be the winner. Sebab dia REAL.

Sometimes I wish I look good like photos yang aku edit but that won’t happen. Not even if I get some work done to my face. Ntah2 lagi buruk!

Kadang-kadang kita mengkritik org mengikut suka (I do the same to...bad me, I know) tanpa cermin diri sendiri.

Bila kita fikir dan konfiden diri kita sempurna fizikal, kita rasa dunia kita yang punya. Tanpa kita sedar, ada org lebih sempurna dari kita. Dan bila realiti itu diperdengarkan pada kita, rasa macam berpusing-pusing dunia, rasa macam tak boleh terima hakikat. Ada sesetengah org, akan mengutuk2 org yang lebey cantik hahaha... budus dan dengki.

Aku suka tgk perempuan cantik. Dan mulut aku laju memuji. Perkara yang sama bila aku lihat perempuan yang kontra secara fizikal, aku cepat membuat tanggapan atau andaian. Cuma, dalam situasi ini, aku takkan meluahkan secara terang-terangan. I know, jahat.

But that was then. Sekarang, thank God, Dia kurniakan kewarasan yang lebih. Seperti aku kata, as we grow older, those things doesn’t matter. Of course, bila tgk someone pretty, mulut atau hati aku masih lagi berbunga2 dan mata aku melilau. Sapa tak suka tgk something cantik? Cuma bila lihat yang sebaliknya, bersyukur banyak2 dengan apa yang ada.

Jadi, seburuk mana pun aku, I have to accept me the way I am. And I hope, orang lain [especially org yang aku akan spend life with – for the rest of my life – atau suku (kalau2 bercerai hahaha) – can accept me the way I am.

I’m not one of those hot babes.
I’m not sexy.
I don’t have small ass, small + thin + bony legs.
I don’t wear make-ups and skirts.

Dan yang paling penting...

I don’t pretend to be someone I’m not. I’m being me.

Ini bukan ayat menyedapkan hati. Realiti yang seseorang harus terima seadanya.

Of course, at some point of my life, aku akan kene jadi ‘perempuan’.

I’m not saying sekarang aku bukan perempuan. Maksud aku, berperwatakan lebih perempuan. I have to do it reaaallllyyy slowly. It’s not easy for me.

Dalam family aku, aku anak perempuan sulung dan membesar dalam suasana lelaki mendominasi. So, aku dah biasa dengan sesuatu yang simple. Bukan mudah nak mengubah kebiasaan.

Maybe, aku akan jadi ‘perempuan’ bila dah berumahtangga hahahaha...

Ayat mcm siak (^^)

4 tahun lagi, aku akan masuk ke alam 30-an.

Kita tunggu dan lihat la kalau2 aku terbukak pintu hati nak pakai mekap dan jadi badut + pelakon opera mcm perempuan2 lain...

Euugghh.... just thinking and typing the word ‘mekap’ makes my face rasa tebal gila...

Sengal

No comments:

Post a Comment

LinkWithin